Ihan ensimmäiset kerrat muistan jostain kaukaa kaukaa lapsuudesta. Tosin ainakaan näin parikymmentä vuotta myöhemmin en ainakaan muista, että olisin osannut yhdistää tapahtumat nimenomaan juomiseen, mutta opin aika nopeasti. Ihan tarkasti en kaikkea muista, mutta mieleen on jäänyt ihmisten asentoja ja ääniä. Veljeni on varmastikin jo ollut olemassa, mutta missä me olemme olleet, sitä en muista. Sen muistan, että isä työnsi äitiä jotakin vasten, ja jatkoi työntämistä vaikka äitini huusi "lopeta, selkä katkeaa kohta!". Luultavasti äidin selkää painoi pöydänreuna, mutta mielikuvissani on jostain syystä avonainen ikkuna josta isä yritti työntää äidin ulos. Tämän enempää en muista, enkä koskaan ole voinut äidiltä kysyä mitä silloin joskus kauan sitten tapahtui.

Sitten tapahtumien aikajanat ovat sekaisin. Olemme muuttaneet jonkun verran, mutta en osaa yhdistää asioita paikkoihin. Vasta ne tapahtumat, kun olen jo itse ollut vanhempi mutta vielä asunut kotona, niistä minulla on käsitys missä ja mitä. Isäni oli varsin väkivaltainen äitiäni kohtaan, mutta en ainakaan muista, että meitä lapsia hän olisi kurittanut kännissä. Se tuli kuvioihin vasta myöhemmin. Veljeeni isä ei koskenut oikeastaan koskaan, mutta minä olen saanut pelätä henkeni edestä. Erään kerran en tiennyt miten päin olisin, kun paikalle soittamani poliisit päättivät olla viemättä isääni putkaan. Silloin pelkäsin, pelkäsin niin kovin etten ole voinut unohtaa paniikkia. Isäni oli aivan raivona, tuskin pystyi puhumaankaan. Hampaiden välistä sihisi ottavansa umpipuisen pirunpatsaan mukaansa, särkevänsä sen ja sitten lopulla mitä jää, tulevansa takaisin ja lyövänsä minua päähän patsaalla. Minusta tuli aivan hysteerinen, ja soitin silloiselle parhaalle ystävälleni. Itkin paniikissa, mutta ystävä sai minut hetkessä rauhalliseksi "Sori, mutta minun poikaystäväni on juuri nyt täällä, enkä oikein voi puhua". Oma paniikki loppui siihen paikkaan, ja sain koottua itseni. Puhelu loppui, ja minä hiivin piiloon vinttikomeroon, toivoin että isä sammuu ennenkuin ehtii hajottaa mitään.