Toinen käsittämättömyys mihin törmään jatkuvasti, on oma alkoholinkäyttöni. Tai pikemminkin käyttämättömyys... En usko, että tuttavapiiristäni löytyy ketään, joka hyväksyisi täysin sen, että minä en juo. En minä absolutisti ole, voin ottaa yhden siiderin, tai viiniä ruuan kanssa, mutta siinä se. En koskaan juo niin paljon, että olen kontrolloimattomassa humalatilassa. Opiskeluaikoinani koulukaverit ottivat tehtäväkseen juottaa minut humalaan. He eivät hyväksyneet sitä, että olin aina autolla. Kerran sitten väitin jättäneeni auton kotiin, ja siitäkös riemu repesi! "Nyt juotetaan tämä nainen humalaan!" Ja niin kaikki alkoivat kantaa minulle juomia. Ja kas tässä tarinoita matkan varrelta, miten olen välttänyt humalan:

Noissa kyseisissä opiskelijabileissä vetosin liian vahvaan viinan makuun, ja kävin keittiössä kaatamassa juomani viemäriin. Tilalle pelkkää appelsiinimehua ja vettä. Baarissa jatkoilla tilasin komeita alkoholittomia juomia, missä oli tähtisadetikkuja ja vaikka mitä. Koskaan en muistanut drinkkieni nimiä, ja annoin kavereidenkin maistaa, "ihan mielettömän hyvää, täs ei ees maistu alkoholi!". Yllätys...

Olin töissä eräässä tapahtumassa, jossa oli paljon ulkomaalaisia. Joka ilta viikon ajan kävimme ulkona porukalla, ja aina minua yritettiin juottaa. Vetosin siihen, että en juo olutta. Ruotsalaisporukka ei antanut periksi (onneksi oman ryhmäni suomalaiset olivat juonessa mukana ja oppineet tuntemaan juomatapani), vaan eräänä iltana he kantoivat eteeni ison oluttuopin. Mitkään kieltäytymiset eivät tepsineet, joten kiltisti olin juovinani oluttani. Ja aina kun ruotsalaisten silmä vältti, vaihdoin lasia jonkun suomalaisen kanssa jolla oli vähemmän kuin minulla. Näin kaikki olivat tyytyväisiä. Ruotsalaiset kantoivat minulle lisää ja lisää olutta (ihmettelivät hyvää viinapäätäni), suomalaiset saivat juoda ilmaiset olueni ja minunkaan ei tarvinnut ryypätä.

Melko usein käyn kaatamassa joko koko tarjotun juoman tai osan siitä viemäriin. Tiedän, ei kovin reilua juoman maksajaa kohtaan, mutta pakkoko on kantaa niitä juomia minulle kun en kerran tykkää! Yksi hyvä kikka on täyttää toisen ihmisen lasia siihen tahtiin, ettei hän huomaa oman lasini vajausta. Opiskelijabileissä kiertävistä pulloista ei ole pakko juoda, kunhan esittää juovansa.

Ei minua häiritse ystävieni juominen, heistä kukaan ei juo humalahakuisesti (no paitsi joskus). Muut voivat olla puolestani vaikka tiedottomassa tilassa, jos se heistä on hauskaa! Minua se ei kiinnosta, voin pitää hauskaa muutenkin. Tosin useammin kuin kerran olen kuullut ystävieni suusta lausahduksen, "yritä nyt edes joskus rentoutua ja pitää hauskaa, ota vähän viinaa". Ihan hullua. Miksi maailman on niin vaikea hyväksyä sitä, että joku ei vain tahdo juoda ja tulla humalaan, hauskaa voi pitää ja bilettääkin ihan selvinpäin?